سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستور العمل های بسته بندی صادراتی با چند نمونه موفق

 

انواع جعبه و کارتن بسته بندی لوازم خانگی

کارتن بسته بندی در یک شرکت کارتن سازی بر اساس ویژگی های کالا ساخته میشود و اگر کالا صادراتی باشد یکی از مهم ترین روش های کسب و کار و تامین معاش مردم هر ملیتی است و به علت نقش پر رنگی که در رونق اقتصادی کشور دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده. هر کالایی برای دیده شدن، به یک بسته بندی نیاز دارد تا بتواند وظیفه اصلی خود که فروش بهتر و جلب نظر خریداران است را به نحو احسن انجام دهد.

یکی از عوامل موفقیت در زمینه صادرات، بسته بندی و رعایت استاندارد های لازم است که با دانستن نکات ضروری میتوانید سود آن را چندین برابر کنید. بسته بندی، عنصری مهم در صادرات کالاهای مختلف به سراسر دنیا بوده که نه تنها بر ایمنی کالا بلکه در هزینه ها، ارتباطات و حتی بازاریابی محصول تاثیر میگذارد.

مسئولیت بسته بندی های صادراتی همیشه به عهده صادر کننده است و باید این اطمینان را بدهد که در جابه جایی های بین المللی، مقاومت لازم را داشته و به کیفیت و سلامت کالا آسیبی وارد نشود.

مرتبط بخوانید: انواع جعبه و کارتن بسته بندی محصولات بازار داخلی و صادراتی

یک پک صادراتی مناسب مزایایی چون پیشبرد فروش، حفاظت و بهبود محصول را هم برای فروشندگان و هم برای مشتریان به همراه دارد زیرا میتواند انبار کردن و استفاده از کالا را ساده تر کرده و از خراب شدن آن جلوگیری کند. در واقع بسته بندی یک فروشنده خاموش اما تاثیر گذار بوده و مانند لباسی است برای کالا تا مشخصه و ویژگی های آن را به مخاطبان نشان دهد. البته باید توجه داشته باشید که این پوشش ( لباس )، تطابق کامل با محصول درون خود را داشته و آن را شکیل تر نشان دهد.

توجه: در ابتدای امر صادرات، باید از شرایط گمرک آگاهی کامل داشته باشید تا حین صادرات دچار مشکل نشوید. به طور مثال، اگر قرار است که خشکبار به کشور دیگری صادر کنید، باید توجه داشته باشید که در پک آن از مقوای ایندربرد بهره ببرید یا در بسته بندی خرما صادراتی، نباید از منگنه استفاده کنید زیرا به علت مسائل بهداشتی، اجازه ورود به بازار هدف را نخواهد داشت یا دچار محدودیت هایی خواهد شد.

مرتبط بخوانید: خرید جعبه خرما با کیفیت صادراتی چقدر مهم است؟

برای اینکه بتوانید یک بسته بندی صادراتی تاثیر گذار داشته و به سود کلانی نیز دست پیدا کنید، ما المان ها و عواملی را برایتان بازگو خواهیم کرد که با رعایت و توجه به آنها میتوانید پک صادراتی خود را ایده آل و منحصر به فرد کنید.

عوامل موثر در بسته بندی های صادراتی

انواع جعبه مقوایی و کارتن مادر لمینتی خرما

به نظر شما چه عاملی سبب پر فروش شدن یا کم فروش شدن یک محصول یا کالا میشود؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟

 

  • طرح روی بسته بندی

یکی از اولویت های مهم در بسته بندی هر کالا یا محصولی، طرح چاپی روی جعبه مقوایی  میباشد که اگر به درستی انجام شود، سبب دیده شدن و فروش بیشتر شده و رضایت اکثریت مشتریان را به دست خواهد آورد زیرا در وهله اول، نگاه مشتری به سمت طرح و رنگ بسته بندی جلب میشود در نتیجه، اگر بسته بندی محصول جذاب باشد، فرد را برای خرید متقاعد میکند و بر عکس اگر بسته بندی آن مناسب نباشد، باعث میشود که مشتری از خرید آن منصرف شود.

اولین ارتباط مشتری با کالا به محض دیدن طرح روی آن برقرار میشود که میتواند بسیار سازنده و قوی باشد. طرح و نقش روی بسته بندی از مواردی است که مثل یک استند تبلیغاتی پویا اما خاموش عمل میکند و در صورت داشتن جذابیت کافی، افراد زیادی را به سمت خرید آن محصول میکشاند.

حال اگر میخواهید این ارتباط را در امر صادرات هر چه بیشتر مستحکم تر کنید، سعی کنید از طرح و رنگ های مورد علاقه و محبوب کشور مقصد استفاده کنید؛ به عنوان مثال، برای پک صادراتی به کشور عراق، از رنگ های روشن مثل قرمز، سبز، طلایی و از این قبیل رنگ ها استفاده کنید.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی کالا و محصولات صادراتی به کشور عراق

اگر کشور مقصد روسیه است، ما رنگ های آبی، سیاه و سفید را به شما پیشنهاد میکنیم زیرا این رنگ ها بیشترین طرفداران را در کشور نام برده دارد. توجه داشته باشید که ظاهر و طراحی هر بسته بندی، بهترین روش برای تبلیغ جهت فروش و ماندگاری در ذهن مخاطبان را به همراه خواهد داشت.

موارد و نکات کاربردی در طراحی بسته بندی های صادراتی

-از کالا یا محصول حین حمل و نقل صادرات بین المللی و بازار هدف محافظت کند.

-نحوه مصرف محصول به طور کامل و مفصل بیان گردد.

-امکان قرار دادن کالا در واحد های بار از قبل تعیین شود.

-ارزش های فرهنگی مشتریان مورد توجه قرار بگیرد.

  • نوع و جنس بسته بندی های صادراتی

جنس و نوع پک های صادراتی بسته به وزن، ابعاد و نوع کالا متغیر است. اگر محصولی که میخواهید ارسال کنید، وزن و ابعاد کمی دارد، از جعبه هایمقواییو اگر سنگین وزن است میتوانید از جعبه های کارتنی کمک بگیرید.

 

*جعبه های کارتنی

اگر بخواهیم بسته بندی را در یک کلام، شفاف و خلاصه بیان کنیم، اینگونه تعریف میشود؛ بسته بندی به محافظی گفته میشود که کالا را در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی خارجی حفظ میکنید و باعث سالم رسیدن محصول به دست مصرف کننده نهایی میگردد. حال این بسته بندی ها انواع مختلفی دارند مثل بسته بندی های شیشه ای، فلزی، پلاستیکی یا کارتنی و مقوایی.

کارتن ها انواع گوناگونی داشته و چند لایه هستند مانند کارتن دو لایه، سه لایه، پنج لایه، هفت لایه و غیره که هر یک برای مصارف خاص و گوناگونی استفاده میشود.

*جعبه های مقوایی

این گونه جعبه ها از روش های بسته بندی کالاهای سبک وزن با ابعاد کوچک بوده که بر خلاف کارتن ها که چند لایه هستند، از یک لایه بیشتر تشکیل نشده اند. مقواهای استفاده شده در آنها غالبا عبارت اند از: پشت سفید، پشت طوسی، ایندربرد و گلاسه که هریک نقش و کارایی منحصر به فرد خود را دارد.

کارتن مقوایی

توجه داشته باشید بیشترین نوع مقوایی که در صنعت صادرات استفاده میشود، مقوای ایندربردبوده زیرا ظاهری یک دست و شفاف داشته و در بسته بندی های مواد غذایی و لوازم آرایشی- بهداشتی بیشترین کاربرد را دارد.

  •   چاپ روی بسته بندی های صادراتی

یکی از پارامترهایی که میتواند بسیار مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، چاپ بسته بندی میباشد. کیفیت چاپ شما تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه باید حالتی کاربردی نیز داشته باشد که منجر به انتقال اطلاعات نوشتاری و بصری روی پک به مخاطبان شود. در نتیجه، توجه به المان های زیبایی در حوزه های دیداری، مهم ترین فاکتوری است که میتوان از نظر پاسخ گویی به نیاز های احساسی مخاطب مورد بررسی قرار داد.

به دلیل حق انتخابی که مشتری در برابر خرید محصولات مختلف دارا میباشد و هم چنین به دلیل آنکه پرداخت هزینه های تولید محصول از جانب مشتری میباشد، بنابراین توجه به سلایق بصری و خواسته های او از ظاهر بسته بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک چاپ بسته بندی خوب میتواند وسیله ای باشد که شما میتوانید به کمک آن، محصول خود را ایده آل کنید. در نتیجه، چاپ مهم ترین فاکتور در بازاریابی میباشد. 

فروش یک محصول تنها به کیفیت آن بستگی ندارد بلکه اصلی ترین مرحله برای دیده شدن محصول، چاپ بسته بندی کالاهایی است که بتوانند آن را به سمت مخاطبان جذب نماید. چاپ در بسته بندی های صادراتی بیشتر به دو صورت افست و فلکسو انجام میگیرد که در ادامه به شرح هریک خواهیم پرداخت.

*چاپ افست

پر کاربردترین و رایج ترین چاپ محسوب شده که ابتدا چاپ بر روی یک لایه نازک مقوا مانندی اعمال میشود و سپس توسط دستگاه مخصوصی بر روی جعبه چسبانده میشود که اتمام این فرآیند را لمینت شدن می نامند. این چاپ علاوه بر زیبایی، سبب دوام و استحکام آن میشود. این چاپ برروی جعبه های مقوایی و کارتنی امکان پذیر است و در اکثر جعبه های صادراتی از این نوع چاپ بهره گرفته میشود. به طور کلی، هر کارتنی که زیبایی و تنوع رنگی فراوان داشته باشد، چاپ آن افست میباشد.

*چاپ فلکسو

فلکسو به طور مستقیم بر روی کارتن انجام میشود که این امکان در افست وجود ندارد. چاپ کارتن های قهوه ای رنگ از این نوع بوده که از ماندگاری قابل توجهی برخوردار است.

تاثیرات بسته بندی در صادرات محصول

جعبه میوه چهار درب و زیره رویه

در اصل برای صادرات یک محصول، یکی از رمزهای فروش بالای آن را میتوان بسته بندی استاندارد دانست. طراحی متناسب جعبه با کالا میتواند لذت خرید را افزایش دهد در نتیجه، با کیفیت بودن آنها، یکی از بهترین و قدرتمند ترین نوع ارتباط با مشتریان است. صرف کردن هزینه برای بسته بندی های صادراتی، شاید از نظر تولید کنندگان مبلغی اضافه تلقی شود اما این کار نوعی سرمایه گذاری بلند مدت برای بازگشت مشتری به خرید و سفارش محصولات شماست و این موضوع باعث میشود حساسیت نسبت به قیمت کارتن کاهش یابد زیرا با با افزایش فروش عوامل این چنینی جبران میشوند.

مرتبط بخوانید: کارتن میوه صادراتی چه ویژگی هایی میبایست داشته باشد؟

بنابراین، شما نمیتوانید با همان بسته بندی محصولی که در کشور به فروش میرسانید، آن را صادر کنید زیرا هدف هر جامعه و ملیتی متفاوت است در نتیجه ناگزیر هستید که سبک طراحی گرافیکی بسته بندی ها را مطابق با فرهنگ و عقاید کشور مقصد تنظیم کنید.

بسته بندی در کالاهای صادراتی بنا به چه دلایلی از بسته های داخلی پیشی گرفته است؟

  1. مسافت های طولانی احتمال بروز تکان ها، فشار و ارتعاشات و ضربات محصول را به همراه دارد که باید از کیفیت مطلوب آنها اطمینان خاطر کسب نمایید.
  2. زمان طولانی تر حمل و نقل و احتمال فاسد شدن در محصولات خوراکی مانند میوه ها و مواد غذایی.
  3. فرهنگ و سلیقه متفاوت در بازار هدف که طراحی، چاپ، نقش و غیره را می طلبد.

مشخصات بسته بندی های صادراتی

  1.   تطابق کامل با استانداردها و مقررات کشور مقصد
  2. متناسب با نیاز و خواسته های بازار
  3. توان محافظت از کالای مدنظر را داشته باشد.
  4. منطبق با شرایط آب و هوایی کشور هدف

ویژگی های بسته بندی های صادراتی

مشتری پس از دریافت کالا، به دنبال مزیت های آن نسبت به سایر برند هاست که این به خودی خود، حس اطمینان را در  آنها تقویت خواهد کرد. در اینجا میخواهیم به تعدادی از ویژگی های این پک ها اشاره کنیم.

1-معرف کالا، گیرا و ایجاد احساس خوشایند در متقاضی

یک بسته بندی جهت صادرات باید بیانگرماهیت کالای درون خود باشد تا مشتری با خواندن مشخصات روی آن به محتویات درون پک پی ببرد. بسته بندی های صادراتی با ساختار و شکل ظاهری و گرافیکی خاص وشکیل خود نسبت به نوع داخلی، در همان بدو ورود به کشور هدف، سفارش دهنده را مجذوب کرده و معرف بر محصول و برند شماست.

2-مطابقبودن با فرهنگ و قوانین کشورمقصد

بسته بندی های صادراتی به علت آنکه به نقاط مختلفی از جهان صادر میشوند، در نتیجه، باید در کنار حفظ هویت ایرانی خود، لازم است که مطابق با فرهنگ و سلیقه کشور هدف باشد تا ضمن پر فروش شدن نشان دهد که شما برای آنها ارزش قائل شده و به سلیقه آنها احترام گذاشته اید.

3-سهولت در حمل و نقل و نگهداری

بسته بندی باید بتواند از کالا در برابر فشار و تکان هایی که ممکن است حین حمل و نقل صورت بگیرد، مراقبت کند. بهتر است پک اینگونه کالاها طوری طراحی شود که پس از خرید بازگشایی آنها ساده و آسان باشد.

نمونه های موفق کالاهای ایرانی در صادرات

+شرکت محصولات غذایی و لبنی کاله

به گفته مدیر این شرکت، در سال گذشته 6000 کانتینر از این محصولات به عراق صادر شده است. بیشترین محصولات صادراتی این کشور به عراق، پنیر و ماست کاله میباشد. علاوه بر کشور عراق، بخش قابل توجهی از محصولات این برند خوشنام به کشور امارات نیز صادر میشود. محصولات کاله در هنگام ارسال در کارتن مادر لمینتی و فلکسویی قرار میگیرند که انتخاب هر کدام  بسته به سلیقه و مسافت با کشور مقصد بستگی دارد. کارتن های لمینتی به علت حفظ کیفیت چاپ و تنوع رنگی زیاد و هم چنین برجسته کردن برند محصولات، بیشتر در صادرات کاربرد دارند.

+لیمون

لیمون یکی از تولید کنندگان لوازم خانگی و آشپزخانه ساخت ایران میباشد که کالاهای خود را با کیفیت بسیار مطلوبی به بازار عرضه میکند. در پک این برند موغوب و خوشنام، از کارتن سه لایه و پنج لایه استفاده میشود و به علت زیبایی کار چاپی، چاپ افست بر روی بسته بندی آنها صوت میگیرد. کالاهای لیمون به کشور گرجستان صادر میشوند.

+زعفران نگین و قائنات

این دو زغفران که ساخته کشور خودمان میباشد، به علت مرغوبیت و عطر خاصی که دارند، طرفداران زیادی که به خود اختصاص داده است و بخش عمده ای از آنها به کشور اسپانیا ارسال میشود.

بسته بندی زغفران های نام برده، در پک های مقوایی و کارتنی امکان پذیر بوده که چاپ و برند کشور صادرکننده حتما بر روی آن اعمال میگردد.

 

در این مقاله قصد داشتیم بیشتر به اصول و استاندارد بسته بندی انواع کالا و محصولات صادراتی اشاره کنیم و نکات ضروری جهت موفقیت در این امر را بررسی نماییم. از به دنبال کسب اطلاعات بیشتری هستید میتوانید کارخانه کارتن سازی را در مرورگر خود جستجو کنید و از این شرکت ها اطلاعات لازم را کسب نمایید.