سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چطور جعبه پیتزا می تونه مثل خود پیتزا خوش رنگ و لعاب باشه؟

 

جعبه پیتزا

جعبه پیتزا یکی از بسته بندی های محبوب و مناسب برای انواع پیتزاست که به صورت عمده در کارخانه کارتن سازی تولید می شود، ویژگی این جعبه ها به گونه ای ست که پیتزا درون آن تازه و گرم می ماند.

 جعبه پیتزا چگونه به وجود آمد؟ چه کسی آنرا اختراع کرد؟ قبل از جعبه پیتزا برای تحویل و حمل پیتزا از چه چیزی استفاده می شد؟

در این مقاله به سوالاتی که گفتیم پاسخ خواهیم داد، با ما نگاهی بیاندازید به جعبه پیتزا ازابتدا و کلاسیک بودنش تا به امروز. قبل از اینکه پیتزا فروشی ها در گوشه کنار هرشهری پدیدار شوند در سال 1800 ماشین های حمل و تحویل پیتزا مسئول جابجایی و رساندن پیتزا از آشپز به مشتری بودند. رستورانها در آن زمان از ظروف مسی چندلایه برای اینکار استفاده می کردند زیرا مس گرما را درون خود به خوبی نگه می دارد و یکی از نکات مهم برای هردوی آنها رسیدن یک پیتزا تازه و داغ بود. درست است این ظروف، پیتزا را گرم نگه میداشت اما بدلیل جمع شدن بخار داخل آن، خمیر پیتزا خیس می شد و تا حدودی شکل ظاهری و طعم ترد بودن خود را از دست میداد.

ظرف بیرون بر قدیمی پیتزا

بعد از جنگ جهانی دوم و تحول در پیتزا، بسته بندی آن هم شامل تغییراتی شد. تقاضای پیتزای بیرون بر افزایش یافت و بسته بندی آن مانند یک ساک کاغذی تغییر شکل داد ساختارآن یک مقوای صاف با ضخامتی کم بود که برای تهویه هوای داخل آن فکری نکرده بودند، این سبک از بسته بندی هنوز هم مورد استفاده ی فست فود های سنتی قرار می گیرد.

یک قدم دیگر در مسیر ساخت جعبه پیتزا

در دهه ی 50 سال 1800 با این مشکل مواجه شدند که این ساک ها مقاومت کافی در برابر وزن پیتزا ندارند و به همین خاطر جعبه های مقوایی اما نازک تولید کردند، ولی باز هم به علت ضخامت پایین و مدل این جعبه ها نمی توانستند چند پیتزا را با هم ارسال کنند پس دوباره به فکر تغییراتی در ساختار جعبه پیتزا افتادند، اینبارتام موناگان Tom Monaghan     بنیانگذارشرکت دومینوز پیتزا (بزرگترین پیتزا فروشی زنجیره ای در جهان) برای اینکه بتواند به راحتی پیتزاهای خود را به دست طرفدارانش برساند به یک کارخانه تولید مقوا در سال 1960 دستور ساخت جعبه ای مقاوم و چند لایه را داد. اما ساخت جعبه ای که هم مقاوم باشد و هم تا شود که تولیدش برای آنها آسان نبود اما بالاخره در دیتروت شرکت Triad containers  توانست جعبه ای با این ویژگی ها خلق کند.

کارتن پیتزا

شکل بسته بندی پیتزا

شاید با شنیدن اسم پیتزا یک جعبه ی مربعی به ذهنتان بیاید اما همه ی جعبه ها از یک مدل و جنس نیستند آنها از نظر ابعاد، جنس، شکل، مقاومت و تعداد لایه ها با هم تفاوت دارند.

جعبه هایی با ابعاد و چاپ عمومی (بدون چاپ یا چاپدار) بیشتر به صورت کیبوردی، مربع، کرافت، پرطرفدار و رایج می باشند اما با گذشت زمان و پیشرفت در طراحی و چاپ، جعبه هایی به شکل های مختلفی با طراحی های گوناگون به بازار آمدند. مثال : جعبه گرد، 6 ضلعی، مثلثی مانند یک تکه پیتزا، به صورت کشویی یا زیره رویه به دلخواه مشتری تولید و چاپ شد. این جعبه ها از کارتن سینگل فیس 2 لایه، کارتن 3 لایه، مقوا کرافت و ایندربرد ساخته می شوند.

داخل آن یک نگهدارنده از جنس مقوای شیاردار که برای جلوگیری از خیس شدن خمیر پیتزاست قرار گرفته که نام آن ای، این جعبه بدون چسب و منگنه است و توسط خط تا و گوشواره های کناری جعبه، سرهم می شوند.

چاپ برروی آنها به صورت فلکسو و اُفست است و عموماً ترکیبات غذایی پیتزا مانند گوجه، زیتون، قارچ و ... بر روی جعبه توسط چاپ نمایش داده میشود در صورت اختصاصی بودن نام برند و لوگو یا یک شعار تبلیغاتی هم برروی بسته بندی پیتزا طراحی می شود.

 ظرف پیتزا

مزایای جعبه پیتزا

  • پیتزا را برای یک زمان و مسیر مشخصی گرم نگه می دارد.
  • جعبه خم نمیشود، نمیشکند مانع آسیب رساندن به پیتزا می شود.
  • حمل آسان برای پیک های رستوران، زیرا می توان آنها را به روی هم چید.
  • به دلیل خاصیت تنظیم رطوبت هوا و وجود حفره هایی برروی جعبه برای مدتی پیتزا حالت ترد بودن خود را حفظ می کند.

 بسته بندی پیتزا

چند نکته قبل از خرید جعبه پیتزا

  • دسترسی به ابعاد مختلف
  • قابل بازیافت بودن مواد استفاده شده در آن (متریال)
  • استحکام کافی
  • نوع چاپ
  • خدمات پس از چاپ شامل روکش سلفونی که مانند آستر مقاوم در برابر چربی عمل میکند
  • مونتاژ آسان به گونه ای که به راحتی جعبه سرهم شود

کارتن پیتزا

خاتمه

در دنیای چاپ و بسته بندی می توان هر چیزی را با کمک دستگاه های پیشرفته و هوش مصنوعی به تصویر کشید به صورت عامیانه و گویش مردمی می توان گفت " جعبه پیتزا با چاپ لمینت می تونه عیناً شبیه خود پیتزا باشه حتی وقتی خدمات پس از چاپ مثل یووی موضعی رو هم انجام بدیم، دلت میخواد همون لحظه دست ببری یه تیکه از پیتزا چاپ شده روی بسته بندی رو بخوری! ولی صبر داشته باش بذار من برات توضیح بدم که چی شد به اینجا رسیدند جعبه پیتزاها!" شیت کارتن برای چاپ و تولید اندازه گیری شده و به داخل دستگاه میرود سپس کلیشه و قالب با طرح عمومی و یا اختصاصی درون دستگاه قرار میگیرد، طرحها چاپ میشوند و لایه های مقوایی پس از برش درصورت درخواست خدمات چاپ، زیباتر و به خصوص می شوند در آخر کارتن آماده شده و به شما ارائه میشود. شرکت های جعبه سازی میتوانند در روز حداقل 100 هزار جعبه پیتزا را یکجا تولید کنند و پاسخگوی شهر های بزرگ همچون تهران ، کرج ، مشهد ، تبریز ، اصفهان ، قم و غیره باشند.

چگونه یک جعبه پیتزا ارزان خرید کنم؟

شما میتوانید با استفاده از توضیحات کامل ما در گفته های مقاله جعبه پیتزا، متوجه شوید که جعبه پیتزا با ابعاد عمومی و بدون چاپ یا چاپدار عمومی در تیراژ بالا می تواند برای شما مقرون به صرفه و ارزان باشد.

قیمت جعبه پیتزا خام چند است؟

برای پاسخ به این سوال، به دلیل نوسانات بازار کاغذ و مقوا قیمت ها ثابت نمی باشند می توانید با پشتیبانی ما تماس گرفته و قیمت به روز شده را از آنها بپرسید.